A 2006-os nyár mozis buktái
2006.08.15. 11:24
Még van pár hét a nyárból, ám a World Trade Center premierjével a fontosabb filmek már moziba kerültek. Vajon melyik az idei év Szigete?
Bár még van pár hét a nyárból, a World Trade Center premierjével a nagyformátumú filmek már moziba kerültek. Vajon melyik lett az idei év Szigete?
Tavaly is megemlékeztünk a nyár legnagyobb mellényúlásairól - a Sziget, a Mennyei királyság és a Lopakodó csődjéről és szerencsére Hollywood idén sem hazudtolta meg önmagát. Ismét akadt több olyan produkció is, amelyektől a beleölt dollármillió tanúsága szerint jóval többet vártak a profitra éhes producerek, azonban valahol (általában a marketingnél) hiba csúszott a számításba. Örök igazságnak számít, hogy a bevétel, illetve annak elmaradása, vagyis a bukás általában nem a film minőségének függvénye.
Bukni kétféleképpen tud egy film. Az egyik, ha nem érdekli a nézőt - vagyis, ha a reklámok, előzetesek nem csigázzák fel érdeklődésünket annyira, hogy a premier hetén megjelenjünk a vetítéseken. Innentől kezdve lehet bármilyen jó a film, nagyon ritka, hogy egy gyengébb kezdést a jó szájhagyomány fel tud lendíteni. Tavaly a Sziget ennek áldozata volt, hiszen a 12 millió dolláros amerikai premierhétvégével már süthették az egészet a készítők. Összehasonlításul: a múlt hétvégén bemutatott Will Ferrell-komédia, a NASCAR-os Taplógáz csak pénteken 18 millió dollárt jövedelmezett és egy hétvégén többen nézték meg, mint a Szigetet összesen Amerikában.
A bukás másik útja a nézői nemtetszés és negatív szájhagyomány - nyithat bármilyen erősen is egy film, ha nem tetszik a nézőknek, akkor hétről-hétre a szokásos 35-45%-os ütemben, olykor 60-70%-ot bemutatva is csökkenhet a film bevétele. Tipikus példa erre a Hulk, mely 62 millió dolláros első hétvégével sokkolta az elemzőket, hogy aztán hatalmas mélyrepülés után csak 132 millió dollárt jövedelmezzen az ígéretek földjén.
Idén mindkét fajta bukásban volt része Amerikának. Ki hitte volna, hogy sem odakint, sem idehaza nem kíváncsi "senki" Tom Cruise legújabb adrenalinlöketére, a Mission: Impossible 3. részére. A 47 milliós közepes kezdés az USA-ban csak 135 millió dollárt hozott, pont annyit, amennyit a Karib-tenger kalózainak élén Johnny Depp csáklyázott össze 3 nap alatt - hatalmas különbség.
Itthon sem robbant ki nagy hisztéria az egyik legnagyobb szupersztár mozi szereplését követően, a 29 milliós budapesti nyitás messze elmaradt a nagyformátumú akciófilmektől megszokott teljesítménytől. A világviszonylatban elért eredmény sem fogja a szórakoztató, ám egy az egyben a rendező saját Alias című sorozatáról koppintott MI3-at a legsikeresebb filmek közé emelni.
Az MI3 premierje okozta depresszió a még nagyobb költségvetésű Poseidont is magával sodorta, hiszen a 160 milliós film által hozott 60 millió bár jobb, mint tavaly a Sziget teljesítménye, de összességében roppant kevés. A katasztrófaalapot szimpla akciófilmmé butító koncepció itthon sem érdekelt senkit - hihetetlen, hogy még a hozzá képest elhanyagolható költségvetésű és sokkal kevésbé reklámozott Eltakarítónő is több embert érdekelt idehaza. Ki tudja, ez lenne az első jele annak, hogy szofisztikálódik a magyar mozik közönsége?
|